Har du blivit anklagad för att fuska? Har du problem med antagningen till en utbildning, följer inte SU din kursplan eller är din psykosociala studiemiljö dålig? Det är viktigt att studenters och doktoranders rättigheter tas tillvara när studierelaterade problem uppstår. Därför erbjuder SUS ombud stöd och rådgivning för studenter och doktorander vid Stockholms universitet som har hamnat i en besvärlig situation eller stött på problem i sin kontakt med universitetet.

SUS ombud

Ta hjälp av våra guider!

Behöver du veta mer om dina studenträttigheter för att själv kunna hantera problemet? Är du missnöjd med ditt betyg? Läs mer om vad du själv kan göra i våra guider nedan:

Hur hanterar SUS känslig information om mig?

Alla studentärenden hanteras under sekretess. Det betyder att ingen annan än de ombud som hanterar ärendet tar del av uppgifterna. När ombuden har kontakt med andra parter som är relevanta för ett ärende, till exempel universitetet, så hanterar ombuden personuppgifter med omsorg och i dialog med berörd student.

Vad är ett ombud?

Ett ombud på SUS arbetar med enskilda ärenden där studenter och doktorander har hamnat i en besvärlig situation eller stött på problem i sin kontakt med universitetet. Ombud letar efter information i studenters berättelser som tyder på att Stockholms universitet inte följer regler och rättigheter i relation till studenten och sedan hjälper studenter att själv ta till vara på sina egna rättigheter och skyldigheter. Ombuden företräder aldrig studenten, utan stöttar studenten att själv driva sin fråga i kontakt med universitetet.

Anmäl ditt studierelaterade problem

Är problemet för omfattande eller besvärligt för att hantera på egen hand? Då kan vi hjälpa dig. För att få rådgivning och stöd av oss, anmäl ditt studierelaterade problem genom att fylla i och skicka in formuläret: